Størstedelen af borgerne i Sønderborg oplever, at deres behov og erfaringer bliver inddraget i ældre- og socialområdet

Foto: Sønderborg Kommune.
dato

En spørgeskemaundersøgelse viser, at mellem 70 og 90 procent af borgere på ældre- og socialområdet oplever, at deres erfaringer og styrker bliver inddraget i hverdagen.

I en årrække har Sønderborg Kommunes Værdighedspolitik og Socialpolitik sat retningen for udviklingen på ældre- og socialområdet. Med de seneste reformer er der blevet arbejdet målrettet med seks særlige indsatser for at understøtte en bæredygtig velfærd. Nu anerkendes kommunens indsats gennem en spørgeskemaundersøgelse blandt fire borgergrupper: plejecenterbeboere, modtagere af hjemme- og sygepleje, hjælpemiddelbrugere samt borgere, der enten bor på botilbud eller får hjælp på socialområdet.

Blandt de adspurgte svarer mellem 70 og 90 procent, at de mærker den målrettede indsats fra kommunen i deres hverdag. Resultatet afspejler, at borgerne oplever, at hjælpen matcher det, der er vigtigt for dem. De oplever også, at de har indflydelse på den hjælp, de modtager, og at medarbejderne lytter til deres behov.

Borgerne fremhæver især, at medarbejderne lytter, samarbejder og er kompetente. Samtidig peger undersøgelsen på behovet for et fortsat fokus på inddragelse af pårørende og styrkelse af samarbejde med civilsamfundet.

Internt arbejder Sønderborg Kommune målrettet med seks såkaldte "spor", der blandt andet omhandler borgeroplevet kvalitet, tro på borgerens udvikling og mere samskabelse med borgerne. Resultaterne fra undersøgelsen skal bruges aktivt til videreudvikling af ældre- og socialområdet sammen med borgerne.

Undersøgelsen blev sendt ud til 2.865 borgere, hvoraf 634 besvarede den, hvilket giver en svarprocent på 22,13.

https://us4.campaign-archive.com/?u=5f3762aadd5d312003cf9cc61&id=331b30fae6

Kilde: Sønderborg Kommune